nedtecknat april 2018
1968
Karl Tomas Adolphson och Bengt Anders Falk kallas till mönstring för militärtjänstgöring. De testas för morseutbildning och båda visar sig vara lämpliga för signalspaning. Här börjar historien om Adolphson & Falk. De hamnar gemensamt på Försvarets radioanstalt, FRA, i Rissne i Stockholm. På kvällarna sätter sig Anders med gitarren i kasernens ekande korridor och sjunger Dylan- och Donovanlåtar. Tomas blir inspirerad och börjar sjunga stämmor på sångerna. Båda märker att det låter bra och båda visar sig ha ganska lika musiksmak. Huvudfåran är Beatles. Anders har, sen några år tillbaks, prövat att skriva eget. Tomas hakar på. I november blir det transport ner till ett regnigt och mörkt Eksjö för fortsatt morseutbildning.
1969
Vi får börja signalspana på riktigt ihop med FRA:s anställda och får samtidigt möjlighet att hyra lägenhet på stan. Vi flyttar in i en omodern tvåa, centralt i Eksjös gamla, kulturskyddade, trästad tillsammans med kompisen Uffe Eriksson. Han är ett stort fan av Simon & Garfunkel. Dom blir snart våra gemensamma husgudar och vi lär oss deras låtar med stämmor och allt. Vi riggar upp två rullbandspelare i lägenheten och gör sound-on-sound inspelningar av egna kompositioner. Det hinner bli 14 stycken innan vi muckar och påbörjar våra högskoleutbildningar, Tomas på civilingenjörsprogrammet på Chalmers i Göteborg, Anders på landskapsarkitektutbildningen i skånska Alnarp. Vi skickar våra låtar till några skivbolag och får positivt svar från den legendariske producenten Ander Burman på grammofonbolaget Metronome.
1970
I januari blir vi inbjudna till Metronomestudion för provinpelning. Burman gillar det vi gör men vill ha svenska texter. Han föreslår att han ska fråga Cornelis, Beppe Wolgers och Olle Adolphson, men vi tycker kaxigt att vi ska försöka själva. Det går inte så bra och Burmans intresse svalnar.
På loven spelar vi på pubar i hemstaden Uppsala och i Stockholm.
1971
Vi får kontakt med skivproducenten Curre Peterson, som bland annat producerat Anita Lindbloms ”Sånt är livet” och Lill Lindfors ”Du är den ende”. Han tror på vår förmåga att skriva slagkraftiga texter och melodier.
1972
Curre ska producera vissångerskan Barbro Hörberg. Han vill att vi ska tonsätta några av hennes tänkvärda texter. Tre av våra kompositioner kommer med på Barbros fina album ”Med ögon känsliga för grönt” som släpps året efter. Det blir våra första inspelade verk. Vi får kontakt med förlaget AIR Music Scandinavia AB som startats av Sture Borgedahl ihop med Beatles producent George Martin. AIR har bl a hela Beatles-katalogen för den skandinaviska marknaden. Det känns nästan heligt att komma så tätt inpå våra gamla hjältar och Sture berättar ibland anekdoter om sina möten med John, Paul, George och Ringo. AIR har sedan dess förlagt det mesta vi skrivit.
1973
Curre producerar vår första singel ”För ung för att förstå” som ges ut av bolaget Frituna. Inget mästerverk precis men vi njöt av inspelningen i Europafilms studio 3. Sven-Olof Walldoff skrev arrangemang och inspelningen gjordes av den legendariske studioteknikern Olof Swembel. Det finns ett begrepp i den svenska studiovärlden, ”Höj en Swembel”. Det betyder att man i princip blåser på volymregeln. Så petig var Olof. Han berömde oss för vårt täta sångsound och sa att våra röster klingade bra ihop. Vi sög i oss kungsorden.
På hösten ska Barbro redan påbörja sin nästa skiva och Curre frågar oss igen. Vi gör två melodier som kommer med på albumet ”Gamla älskade barn” som ges ut 74. Vi får vara med i studion och träffar pianisten Bengt Hallberg och gitarristen Janne Schaffer. Det är spännande och det känns som vi hamnat rakt in i musikens finrum.
1974
Vi söker båda jobb i Stockholm efter färdiga utbildningar för att komma så nära musikbranschen som möjligt och flyttar in i en gemensam två i Hässelby. Vi börjar skriva sånger mer målmedvetet på kvällarna efter jobbet. Barbro påbörjar sitt tredje album och nu har vi blivit hennes självklara melodileverantörer. Anita Lindblom ska göra krogshow på Hamburger börs. Curre Peterson producerar och ger oss engelska låtar som vi sätter svensk text till. Vi börjar också tänka mer på egen karriär som sångarduo.
1975
Barbros album ”Gråt i gräset” kommer ut och hon får åter igen fina recensioner. Anitas show sätts upp på Börsen men blir ingen succé. AIR Music betalar en demoinspelning med oss själva i riktig studio och kontaktar skivbolag.
1976
Grammofon AB Electra blir intresserade av vår musik. På Electra är Ingela ’Pling’ Forsman musikproducent. Vi skriver vårt första riktiga skivkontrakt och fortsätter att skriva material till den kommande inspelningen. Vi får höra på nyheterna att Barbro Hörberg avlidit i cancer. Det kommer som en chock. Vi trodde att livet låg framför både henne och oss.
1977
ABBA-basisten Rutger Gunnarsson blir musikarrangör för vårt första album Nattexpressen. Han bjuder in sina ABBA-kollegor, gitarristen Lasse Wellander och trummisen Roger Palm och dessutom pianisten Wojciech Ernest till Electras egen 8-kanalsstudio och vi befinner oss i himmelriket, det vi längtat efter sedan Eksjötiden. Sången spelas in i Marcus Österdahls betydligt modernare studio i Solna som har 24-kanaler. Den var så modern att ABBA samtidigt jobbade där med The Album. Vi såg skisserna till deras kommande omslag på kaffebordet. Vi fick direktinsyn! Mycket spännande!
1978
Nattexpressen ges ut och säljer 2000 ex. Vi fortsätter att skriva sånger till en uppföljare. Låten ”Tillsammans” blir uttagen till nästa års Melodifestival.
1979
Melodifestivalen är den stora händelsen. Vi kommer 6:a bland 10 finalister. Ted Gärdestad vinner med ”Satellit” och Magnus Uggla kommer sist med ”Johnny the Rocker”. Eva Dahlgren är en ung debutant.
1980
Vi fortsätter låtskrivandet och demoinspelandet hemma, nu på kassettdäck i stället för rullband, och får göra ett par singlar till på Electra. Inget händer och deras ekonomi sviktar. Ingela ”Pling” funderar allvarligt på att satsa på textskrivande i stället för producerande och skivbolaget går i konkurs. Vi skickar in vår senaste demokassett till radioprogrammet Visstunden ledd av Tosse Bark. Han tycker det låter för poppigt för honom och lägger in kassetten till redaktionen för det nystartade radioprogrammet Eldorado med Kjell Alinge. Musikproducenten L-G Nilsson gillar det han hör och erbjuder oss en budget för att spela in några specialskrivna sånger för programmet.
1981
Samarbetet med Eldorado funkar och fortsätter. På våren spelar vi in ”Astronaut” som mixas av ABBA-teknikern Michael B Tretow och ges ut av SR records på Eldorados egen skivetikett. På hösten får vi en egen liten programpunkt och snabbskriver små sånger varje vecka till lyssnarnas inskickade textförslag. Till sista programmet för året vill Alinge ha en egen julsång och vi gör första versionen av ”Mer jul”, inspelad i en vanlig talstudio i radiohuset. L-G har hemmavid hittat på, och spelat in, den karakteristiska bassynten och rytmboxen som fortfarande är så lätt att identifiera. Vi sjunger och spelar mot L-G:s rytmspår i en enkel sound- on –soundinspelning. Fjorton dagar senare får vi studiotid i Riksradions stora studio och L-G bjuder in syntpionjären Greg FitzPatrick. ”Blinkar blå” spelas in på två dagar, men på 24 kanaler den här gången, och ges ut som singel på Eldoradoetiketten. Det blir dundersuccé, Sveriges första kommersiella synthit och vårt stora genombrott! SR-records utgivna singel säljer över 20.000 ex och vårt samarbete anses omöjligt att fortsätta på grund av det kommersiella genomslaget!
1982
Eldoradoredaktionen ger ut ett eget album ”Stjärnornas musik” där fler av våra programinslag självklart kommer med, ”Astronaut”, ”Mer jul”, ”Blinkar blå” och vår nästa specialskrivna eldoradosingel ”Bärande våg” med en text som lutar sig tillbaks mot vår militärtjänstgöring på FRA. Vårt förlag AIR music erbjuder sig att spela in ett helt album med oss och Greg. Dagge Lundquist blir ljudtekniker. L-G ställer upp som idégivare, stödtyckare och inspiratör. ”Med rymden i blodet” ges ut på AIR:s egen etikett Titeln på albumet får vi av Kjell Alinge. Vi hörs ovanligt mycket i etern och ”Med rymden i blodet” säljer guld. Succé igen och full fart framåt!
1983
Vi börjar skriva och spela in låtar till uppföljaren ” Över tid och rum” och får, i princip, obegränsad tid i studion av AIR. Greg skapar sina syntarrangemang direkt i studion medan vi hela tiden tycker, recenserar, buar och berömmer. Vi känner oss nästan lika privilegierade som Beatles. Radioprogrammet Metropol vill ha en ny signaturmelodi. Tillsammans med Greg gör vi en instrumental signatur. Som bonus får programledarna Niklas Levy och Ingvar Storm också samma snutt men med sång. Dom väljer, med stor entusiasm, sång-varianten och vi hörs varje fredag kl 18 på P3 flera år framåt.
1984
”Över tid och rum” ges ut och vi säljer snabbt guld igen. Alla texter handlar om framtiden. På skivomslaget står att inspelningarna är gjorda 2084. Vi inspireras av Orwell nu när vi befinner oss i hans framtidsår 1984. I förbifarten gör vi en nyinspelning av ”Mer jul” som ersättning för den enkla radioinspelningen som hittills hörts vid juletid. Radiospelningarna av julsången har fortsatt att öka för varje år. Vi ger ut A&F:s julsingel och går in på försäljningslistan.
1985
Vi har blivit husband åt radioprogrammet Metropol och följer med på deras livesändningar runt om i Sverige. Vi älskar båda radion som medium och får jobba med de två största programmen på P3! Kan det bli bättre? Alla är dessutom trevliga! På våren åker vi på stor turné som arrangeras av EMA-Telstar. Det är slutsålt på de flesta ställena och ”Över tid och rum” fortsätter att sälja bra. Den blir vår bästsäljare. ”Nu lever jag igen” ges ut som sommarsingel. Det är den enda låt vi haft med på Svensktoppen. Samtidigt börjar vi skriva sånger till nästa album ”I nattens lugn” och gör det mesta av inspelningarna under hösten. Sett i en backspegel blir 1985 vårt mest framgångsrika, men också arbetsmässigt, vårt tuffaste år. Vi gjorde någonting hela tiden, förutom våra vanliga jobb och småbarn hemma. Nästan ingen vila och återhämtning alls.
1986
På våren släpper vi albumet ”I nattens lugn”. Den ges ut både på vinyl och det sprillans nya mediet CD. Vi deltar på en stor mässa för Sony och introducerar det nya ljudmediet. Intresset för vår musik fortsätter att hålla i sig och låten ”Ifrån” blir etta på Trackslistan. Vi blir erbjudna en ny, lång turné till sommaren, men inser båda att det är dags att dra ner på tempot om vi ska hålla ihop både som duo och som ”vanliga” människor. Vid inspelningen av albumet säger både Greg och L-G, som stött oss på alla tre skivorna, att detta får bli det sista vi gör tillsammans. Alla börjar krokna av det hårda tempot trots, eller på grund av, framgångarna.
1987
Vi har väckt tanken att spela in en tema-skiva om ett dygn i en tjänstemans liv. Greg som tänkt hoppa av kan inte låta bli utmaningen. Han har varit del i framtagandet av ett av de första professionella datorprogrammen ”pro24” från det tyska företaget Steinberg. Programmet kan styra många syntar samtidigt och man kan bygga upp självspelande, stora arrangemang. Greg är sugen på att testa programmet för en hel albumproduktion. Han ställer upp på villkor att han får jobba fritt med en förproduktion i sin egen studio där alla hans syntar styrs av en Ataridator. Enligt Greg är ”Det svåra valet” den första albumproduktionen i världen som är gjord på detta sätt. (Åtminstone den första i Sverige). Nu, på 2000-talet, produceras nästan all popmusik så. Dagge får sedan, inte utan bekymmer, tanka ner hela härligheten på stora studions 24-kanalsband och vi lägger vår sång. ”Det svåra valet” ges ut på senhösten. Vi vet att detta är det sista vi gör tillsammans med Greg. Vi har haft en härlig och framgångsrik tid ihop sen 81 och kan skiljas som vänner. Samarbetet pågick längre än vi räknat med.
1988
Vi bjuds in att spela live på Göteborgs-TV:s program ”Gig” med Carin Hjulström som programledare.
Gregs programmerade arrangemang spelas ”live” av fem duktiga musiker. Albumet säljer bra, men inte lika mycket som de tre tidigare.
1989
Låtskrivandet fortsätter i ett lite lugnare tempo. På hösten inleder vi inspelningen av vårt nästa album ”Indigo”. Nu med studiomusiker och med Dan Sundquist som producent. En av keyboardisterna från Gig-spelningen, Stefan Blomquist från gruppen Imperiet, blir en av de ledande musikerna på skivan.
1990
Inspelningarna fortsätter under första halvåret och ”Indigo” ges ut på hösten. Det följs av sedvanlig marknadsföring, samtal med journalister, några TV-framträdanden och mycket radio. Tomas börjar tveka på att lägga så mycket tid och kraft på musiken samtidigt som vi har våra vanliga jobb och familjelivet som ska funka.
1991
Samtidigt som Tomas backar har Greg fått abstinens. Anders och Greg beslutar sig för att göra ett album tillsammans bortom den stora inspelningsstudion. Greg jobbar nu med ljudläggning av reklamfilm och utan några låtar i bagaget sätter sig Anders och Greg ner i Gregs studio och börjar skapa melodier samtidigt som arrangemangen från Gregs syntar växer fram.
1992
Arbetet med Falks soloplatta fortsätter. På sommaren flyttar Greg över hela sin maskinpark till sommarstället på Gotland. Anders ansluter och spelar bl a in sång i ett hönshus. På senhösten börjar Dagge Lundquist mixa Gregs alla ljudspår.
1993
Albumet ”& Falk” ligger klart i februari. Skivan får bra mottagande och radiospelning men inte alls samma genomslag som tidigare Adolphson & Falk-album. Nu börjar luften gå ur vårt samarbete. I november kommer den stora radiorevolutionen när Sveriges Riksdags beslut att tillåta reklamradio i Sverige börjar gälla. Många nya radiostationer poppar upp och P3 tappar lyssnare.
1994–95
Stiltje på vårt musikskapande.
1996
Det svenska bolaget Independent vill ge ut ett samlingsalbum med våra 80-talshits och ett par nyskrivna låtar. Albumet får kort och gott heta ”Samling” och säljer så bra att bolaget vill satsa på ett helt nytt album.
1997-98
Vi skriver låtar och spelar in albumet 454. Producent är Ronald Bood.
1999
”454” ges ut på hösten innan millenniumskiftet inträder. Då ska alla datorer sluta fungera har det sagts.
2000 – 2002
Datorerna fortsätter att fungera, som om inget har hänt, och vi fortsätter musikskapandet på låg fart, utan något skivkontrakt och utan något tydligt mål.
2003
Vi bestämmer oss för att det är dags att börja spela alla våra skrivna och inspelade sånger utanför studiomiljön. Vi väljer en akustisk avskalad form, långt från alla syntar och trummaskiner, så som alla våra låtar skrivits. Vi två med gitarrerna. Tomas tar kontakt med sin gamla gymnasiekompis Magnus Marcks som är professionell kontrabasist och både spelat i symfoniorkester och i jazzsammanhang.
2004
Debut för vår akustiska trio och succé direkt. Publiken bär fortfarande sångerna inom sig och sjunger med. Nostalgieffekten är uppenbar och total.
2005
AIR music blir intresserade av vårt akustiska koncept och vill bekosta en inspelning. Vi fortsätter att spela ”live” och repar in fler av våra gamla sånger.
2006
Albumet ”Vidare” med 11 akustiska versioner av våra 80-talslåtar spelas in och ges ut. Ema Telstar arrangerar en akustisk konsertturné. Michael Blair på trummor som varit med på inspelningarna och pianisten och dragspelaren Hans Loelv tillkommer i bandet.
2007
Konserten på Rival i Stockholm ges ut på DVD med namnet ”Levande på Rival”
2008 – 2009
Vi fortsätter med våra akustiska konserter, nu som kvartett tillsammans med Magnus ”Mankan” Marcks och Hans Loelv. På trio med ”Mankan” gör vi ett par framträdanden på Stockholms stadsteaters Soppteater.
2010
Föregående år har Beatles gett ut sin samlade, remastrade produktion exakt på datumet 09-09-09. Vi stjäl idén och samlar alla våra 80-talsinspelningar i en box med fyra CD. Dagge remastrar och digitaliserar. Boxen döps till det synnerligen digitala datumet 101010 och ges ut på samma dag. Det nya musikmediet Spotify, introducerat 2008, har nu börjat etablera sig starkt och våra nya, fräscha, ljudspår läggs ut för ”streaming”. Nu finns inspelningarna i sitt tredje format efter vinyl och CD.
Med skådespelaren Ole Forsberg gör vi några föreställningar på Soppteatern igen. Vi blandar våra sånger med Oles matchande monologer. Vi kryddar också året med en hyllningssingel till vår uppväxtstad Uppsala med titeln ”Fyrisån”. Ytterst sällan spelar vi dock sången live utanför Uppsalaslätten.
2011 – 2013
I samarbete med Stockholms stadsteater skriver vi, arrangerar och spelar in bakgrunder till sex sånger för en dramatisering av Fjodor Dostojevskijs kortroman ”Vita nätter”. Pjäsen spelas under hösten 2012. Vi gör också fler akustiska inspelningar av våra äldre sånger och slår ihop dem med spåren från albumet ”Vidare” till en fullmatad CD med 19 låtar som får namnet ”Ännu vidare”.
2014
”Vykort från kontoret”, en EP med fyra humoristiska sånger om livet på kontoret ges ut. Alla medverkande musiker är amatörer och jobbar på kontor. Vi spelar också själva in våra sånger från teaterpjäsen ”Vita nätter” från 2012. På ett par av sångerna gästas vi av skådespelerskan Lisa Larsson som hade huvudrollen i Stadsteaterns uppsättning.
2015
2008 gjorde vi ett par konserter som vi döpte till ”Vintertivoli”. Uno Sveningsson och Ola Magnell var våra gäster. Vi skriver nu fler sånger på vintertemat och spelar in ett album med namnet ”Vintertivoli”.
2016 – 2017
Fler konserter och mer låtskrivande. Vårt 50-årsjubileum närmar sig. VI börjar inspelningen av vårt kommande jubileumsalbum och konsertplaner smids med vårt produktionsbolag MTA.
2018
Nu är det jubileumsår! 50 år har gått med Adolphson och Falk som duo. Singeln ”Just då” släpps i april. I september kommer albumet ”50”. Och därefter jubileumskonserter!